تست خواب شبانه

تست خواب چیست و چگونه انجام می شود

تست خواب یا پلی سومنوگرافی چیست؟ راهنمای جامع (اپدیت 2024)

 

در دنیای پیچیده و مدرن امروز، کیفیت و کمیت خواب ما بیش از پیش تحت تأثیر عوامل متعددی کاهش یافته است و اختلالات خواب در کنار اضطراب و افسردگی در راس دلایل مراجعه مردم به پزشکان هستند. اینجاست که اهمیت “تست خواب” یا پلی‌سومنوگرافی مطرح می‌شود، آزمایشی که به عنوان نقطه عطفی در تشخیص و درمان اختلالات خواب شناخته می شود. اما تست خواب دقیقاً چیست و چگونه می‌تواند به بهبود کیفیت خواب شبانه و همچنین بهتر شدن زندگی شما کمک کند؟

تست خواب نوعی بررسی پاراکلینیکی است که به عنوان یک ارزیابی جامع برای تشخیص انواع اختلالات خواب، در مرکز تخصصی خواب یا گاهی در منزل انجام می‌شود و در طی آن، فرد یک شب را در شرایطی شبیه به شب های عادی منزل خود می‌گذراند. این فرآیند به پزشکان این امکان را می‌دهد تا با استفاده از سنسورهای پیشرفته، داده‌های حیاتی در مورد الگوهای خواب، تنفس، ضربان قلب و سایر عوامل مرتبط با خواب را جمع‌آوری کنند.

علت تست خواب

تست خواب: آینه‌ای به سوی فهم عمیق‌تر خواب

در طی شب سنسورهای مختلفی به فرد وصل می شوند و موارد زیر در طی تست شبانه شما سنجیده می شوند:

  • نوار مغزی در حین خواب (برای تعیین مراحل خواب، عمق خواب، کیفیت خواب و بررسی دقیق امواج مغزی در حین شب)
  • وضعیت تنفسی و ریه ها (بررسی قطع تنفس، کاهش تنفس، عمق تنفس، میزان اکسیژن رسانی، ریتم تنفسی و.)
  • خروپف (وجود یا عدم وجود و بررسی نوع و شدت آن)
  • ضربان قلب و نوار قلبی
  • حرکات شکم و قفسه سینه
  • حرکات بدن و پاها
  • اشباع اکسیژن خون شریانی
  • سنجش دقیق تنفس از راه بینی و دهان
  • تهیه فیلم همزمان با دوربین مخصوص فیلم برداری در تاریکی برای ثبت همه حرکات و جزییات خواب

و موارد دیگری بسته به مشکل بیمار و نوع دستگاه تشخیصی

در واقع یک تست خواب کامل می تواند کلیه مشکلات مربوط به خواب را مشخص نماید.


تست خواب آنلاین داریم؟

 

تست خواب شبانه

بله نوعی از تست خواب است که شما در منزل انجام می دهید و پزشکتان در کلینیک آن را تفسیر می کند، البته نیاز است که برای شما دستگاه تست خواب خانگی متصل  و تنظیم شود

رایج ترین روش انجام تست خواب، پلیسومنوگرافی است.

طوری که شما در  آزمایشگاهی با تکنولوژی پیشرفته که مانند اتاق هتل راحت است می خوابید و یک تکنسین در یک اتاق مجاور فعالیت های بدن و مغز شما را ثبت می کند.

با هم، این داده ها یک تصویر دقیق از الگوهای خواب غیرعادی و یا طبیعی منحصر به فرد هر فرد را نشان می دهد، از جمله اینکه چقدر زمان را در مراحل عمیق خواب صرف می کنید، اینکه آیا اکسیژن به اندازه کافی دریافت می کنید؟ چه زمانی بیدار می شوید (حتی کمی) و اینکه آیا خواب شما توسط عواملی مانند حرکات دست و پا خراب می شود؟


پلی‌سومنوگرافی: استاندارد طلایی تست خواب

 

رایج‌ترین و معتبرترین شکل تست خواب، پلی‌سومنوگرافی است، که در آن شما در یک آزمایشگاه خواب مجهز به تکنولوژی پیشرفته می‌خوابید. این آزمایشگاه‌ها، با ارائه محیطی راحت و شبیه به اتاق‌های هتل، تلاش می‌کنند تا تجربه‌ای آرام‌بخش را برای شما فراهم آورند.

نتیجه تست خواب

 

پس از انجام تست، متخصصین خواب داده‌های جمع‌آوری شده را تجزیه و تحلیل می‌کنند، که می‌تواند به انتخاب بهترین روش درمانی برای رسیدن به خوابی آرام و بازسازنده کمک کند. این فرآیند معمولاً حدود دو هفته طول می‌کشد، پس از آن شما می‌توانید نتایج را با پزشک خود بررسی کنید.

اگر شما با مشکلات مربوط به خواب دست و پنجه نرم می‌کنید، مهم است که با یک متخصص اختلالات خواب مشورت کنید. دکتر مصطفی امیری، متخصص مغز و اعصاب و فوق‌تخصص اختلالات خواب با فلوشیپ از اسپانیا، می‌تواند راهنمای شما در این سفر به سوی یک خواب بهتر باشد.

نتایج تست خواب نیز به شما کمک خواهد کرد که دکتر متخصص خواب، بهترین درمان را انتخاب کند تا بتوانید خوابی خوب، با کیفیت و راحت داشته باشید.


در صورت تجربه هرگونه مشکلات مربوط به خواب با پزشک متخصص اختلالات خواب صحبت کنید تا ارزیابی دقیقی درباره دلیل این مشکلات و درمان تخصصی انجام پذیرد.

فوق تخصص خروپف

دکتر مصطفی امیری متخصص مغزواعصاب و فوق تخصص اختلالات خواب

فلوشیپ اختلالات خواب از اسپانیا

2 دیدگاه دربارهٔ «تست خواب چیست و چگونه انجام می شود»

  1. سلام
    من حدود دوماهه پیش به یه روانپزشک نراجعه کردم برای مشکل خواب ولی ایشون ازم تست نگرفت و برام قرص خواب زولپیدیم نوشت و ۷ تا قرصشو خوردم چون فقط ۳ ساعت باش میخوابیدم ولی الان دوباره دکترمو عوض کردم و اونم برام لورازپام و رهاکین و ترازدون و ترانکوپین۲۵ و اینا نوشته ولی من مشکل عصاب و روان ندارم فقط مشکلم خوابه میخواستم بدونم باید چیکار کنم دارم دیونه میشم بخدا.کمکم کنید.

  2. سلام بنده حدود چند سالی هست که مشکل خواب دارم و متاسفانه با مراجعه به پزشک قرص های خواب آور و آرم بخش تجویز شد که با خوردن آونها سرگیجه میگرفتم. لطفا راهنمایی بفرمایید تا از این درد خلاص بشم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا