خروپف در خواب

خروپف ، آپنه خواب و افزایش ریسک سرطان و مرگ!

خطرات عجیب خروپف در خواب

 

دو مطالعه جدید نشان داده اند افرادی که دارای خروپف و آپنه خواب هستند،خطر ابتلا به سرطان بیشتری دارند.

تحقیقات جدید برای اولین بار نشان می دهد که آپنه خواب با سرطان در انسان مرتبط است.

حدود 28 میلیون آمریکایی نوعی آپنه خواب دارند، هرچند بسیاری از موارد تشخیص داده نشده اند. برای پزشکان خواب، این وضعیت خیلی مهم و نگران کننده است و اغلب با بیماری های قلبی عروقی، چاقی و دیابت همراهی دارد.

دکتر جوزف گلشی، استاد پزشکی خواب در کلیولند که در این تحقیق دخیل نبوده، می گوید: “این واقعا خبر بزرگی است.

این اولین باری است که این ارتباط نشان داده شده است، و به نظر می رسد شواهد کاملا جدی است.

در یکی از مطالعات جدید، محققان اسپانیایی هزاران بیمار در کلینیک های خواب را دنبال کردند و دریافتند که افرادی که فرم شدید آپنه خواب را دارند در معرض خطر بیشتر ابتلا به سرطان قرار دارند .

مطالعه دوم، از حدود 1500 کارمند دولت در ویسکانسین، نشان داد که افرادی که بیشترین اختلالات تنفسی در شب را داشتند، پنج برابر میزان مرگ و میر ناشی از سرطان بیشتری داشتند.

هر دو تیم تحقیقاتی تنها به تشخیص و پیشگیری از سرطان به طور کلی نگاه کردند، بدون توجه به نوع خاصی از سرطان.

محققان این احتمال را رد کردند که عوامل خطر عمومی سرطان، مانند سن، مصرف سیگار، مصرف الکل، فعالیت بدنی و وزن، می تواند نقش داشته اند و ارتباط بین سرطان و خروپف و اختلال تنفسی در شب حتی پس از تعدیل این متغیرها و سایر متغیرها ادامه یافت.

مطالعات حیوانی اخیر نیز نشان داده اند که آپنه خواب ممکن است در سرطان نقش داشته باشد. هنگامی که موشهای دارای تومور در محيط کم اکسیژن قرار می گيرند که اثرات آپنه خواب را شبیه سازی می کنند، سرطان های آنها سریع تر پیشرفت می کنند. دانشمندان بر این باورند که محروم شدن از اکسیژن ممکن است باعث شود بدن آنها بدنبال عروق خونی بیشتری برای جبران شدن باشد؛ اثری که می تواند به عنوان نوعی کود برای بافت سرطانی عمل کند و موجب رشد سریع تومورها و گسترش آنها شود.

محققان این سوال را مطرح کردند که آیا رابطه ای مشابه در افراد مبتلا به آپنه خواب وجود دارد که در آن عضلات گلو در طول خواب سقوط می کنند و راه هوایی بسته می شود و باعث می شود که خروپف ایجاد شود این صدا یعنی که بدن در حال مبارزه برای جذب هوا می باشد.

آپنه خواب شدید می تواند بسیار شدید و حتی کشنده باشد.

محققان دریافتند که مشکلات سخت تر تنفسی فرد در شب، یعنی احتمال ابتلا به سرطان بیشتر است.

افراد مبتلا به آپنه متوسط ​ در معرض مرگ دو برابری ناشی از سرطان قرار دارند، در حالی که افراد در رده شدید هستند این افزایش ریسک به 5 برابر می رسد.

در مطالعه دیگری، محققان دریافتند که کاهش اکسیژن در طول خواب هرچه بیشتر باشد،  ریسک سرطان نیز افزایش می یابد.

آپنه خواب و خروپف قابل درمان اند. این مشکلات را جدی بگیرید.


در صورت تجربه هرگونه مشکلات مربوط به خواب با پزشک متخصص اختلالات خواب صحبت کنید تا ارزیابی دقیقی درباره دلیل این مشکلات و درمان تخصصی انجام پذیرد.

فوق تخصص خروپف

دکتر مصطفی امیری متخصص مغزواعصاب و فوق تخصص اختلالات خواب

بورد تخصصی مغزواعصاب از دانشگاه تهران

فلوشیپ اختلالات خواب از اسپانیا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا